دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
نگاهی به بودجه شهر و شهرداری رشت در سال ۱۴۰۳؛

رقم پیشنهاد شهرداری: ۵٬۴۰۰ میلیار تومان |  رقم تصویبی توسط شورا ۵٫۹۰۰ میلیارد تومان

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ۰۸:۴۹ چاپ

حکایت گیلان | بودجه سالانه شهرداری و نحوه تصویب آن توسط شورای شهر، از مباحث مهمی است که کارشناسان مربوطه باید با دقت به آن بپردازند تا چرایی و چگونگی تخصیص این بودجه به امور مختلف شهر و بخش‌های گوناگون مدیریت شهری روشن‌تر و شفاف تر شود.

شهروندان نیز با اطلاع از کم و کیف این بودجه مهم شهری، در جریان مستقیم تخصیص و تصویب آن قرار گرفته و با آگاهی از میزان درآمدها و هزینه‌کردها ی مجموعه مدیریت شهری می‌توانند با آگاهی بیشتر به امر مطالبه گری بپردازند.

 محمدحسین واثق‌کارگرنیا در اواخر ماه گذشته و در گفت‌وگویی اظهار کرد: بودجه پیشنهادی شهرداری رشت برای سال آینده ۵،۴۰۰ میلیارد تومان بود که در روند بررسی بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق شورای اسلامی شهر، امروز _یکشنبه بیست‌ونهم بهمن_ در جلسه شورای اسلامی شهر رشت با رقم ۵،۹۰۰ میلیارد تومان تصویب شد.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش داشته است، افزود: بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری رشت ۳،۷۴۰ میلیارد تومان بود که تا تاکنون، ۶۳ درصد بودجه تحقق یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه ۴۲ درصد بودجه سال آینده به هزینه‌های جاری و ۵۸ درصد به پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنامه راهبردی ۲۰ ساله و پنج ساله شهرداری رشت توسط دانشگاه گیلان در دست تهیه است، بودجه شهرداری بر اساس اولین سال این برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی متعدد همچون مباحث ترافیکی (طرح میثاق)، بازگشایی معابر در برخی مناطق و حوزه‌های فرهنگی، بهداشتی و پسماند به ویژه تقویت و بهبود تفکیک زباله از مبدا و کارخانه کود آلی تدوین شده است.

واثق‌کارگرنیا تصریح کرد: شهر گردشگر پذیر رشت با دارا بودن برند شهر خلاق خوراک یونسکو، جاذبه‌های متنوع فرهنگی، تاریخی و طبیعی، آداب و رسوم، صنایع دستی، موسیقی سنتی، طبیعت زیبا و راه آهن در فصول مختلف سال میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران است و استفاده صحیح از این ظرفیت‌ها باعث توسعه تجارت، درآمدهای پایدار شهری و مجموعه شهرداری و ایجاد اشتغال می‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری رشت با محاسبه منابع درآمدی این نهاد به شورای اسلامی شهر پیشنهاد شد، تاکید کرد: منابع درآمدی متعددی برای تحقق بودجه ۱۴۰۳ شهرداری در نظر گرفته شده است که در جلسات متعدد کمیسیون‌های شش گانه تخصصی و تلفیق توسط اعضا مورد بررسی قرار گرفت و بودجه سال آینده با فعالیت مضاعف مجموعه مدیریت شهری و سازمان‌های تابعه در مناطق پنج گانه شهرداری قابلیت تحقق دارد.

حال با توجه به ارقام و توضیحات ارائه شده توسط رئیس شورای شهر، پرسش‌هایی  در مورد بودجه امسال و چگونگی تحقق آن، مدنظر کارشناسان مربوطه قرار گرفته که در ادامه به این مبحث خواهیم پرداخت.

حکایت گیلان در نظر دارد با پرداختن به این مبحث مهم، سهمی در آگاه‌تر نمودن شهروندان ایفا نماید.

ادامه دارد...

بودجه شهرداری رشت

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان